Kontakt z pracownikiem
Infolinia: | 41 373 13 40 |
---|
Aktualności
WAŻNA INFORMACJA W SPRAWIE ZMIAN W SYSTEMIE GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
2012-12-06 17:50Wójt Gminy Ruda Maleniecka informuje, że 1 stycznia 2012 roku weszła w życie uchwalona przez Sejm 1 lipca 2011 r. ustawa o zmianie ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Nowelizacja wymusza na gminach gruntowną przebudowę dotychczasowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Nowe zasady obowiązywać będą najpóźniej od 1 lipca 2013 roku.
Gmina w tym czasie musi m.in.:
- dokonać korekty obowiązujących aktów prawa miejscowego
- podjąć nowe uchwały stanowiące akty prawa miejscowego
- organizować i wdrożyć nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi
Cele ustawy
Ustawa określa zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości, dotyczące utrzymania czystości i porządku. Cele ustawy to przede wszystkim uszczelnienie obecnie funkcjonującego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, monitorowanie sposobu postępowania z odpadami komunalnymi przez właścicieli nieruchomości, przedsiębiorców oraz gminy, upowszechnienie prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Najistotniejsza zmiana, w stosunku do obowiązujących regulacji, polega na przejęciu przez gminę od właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych.
Znowelizowana ustawa nałożyła na gminy obowiązek zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy. Tym samym właściciele nieruchomości, najpóźniej z dniem 1 lipca 2013 roku zostają zwolnieni z obowiązku podpisywania umów na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotami prowadzącymi działalność w tym zakresie. Gmina została zobowiązana do przeprowadzenia przetargu na odbieranie odpadów komunalnych. Wójt podpisuje z przedsiębiorcą wyłonionym w drodze przetargu, odbierającym odpady komunalne, umowę na odbieranie i transport odpadów.
Rada gminy uchwali:
- po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, regulamin utrzymania czystości i porządku
- wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności
- termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę warunki miejscowe
- szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów
- wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Ustalenie opłaty
Przepisy znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązują radę gminy do wyboru jednej z określonych w ustawie metod ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Metoda wyliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach systemu będzie uzależniona od typu nieruchomości, na której powstają takie odpady.
W przypadku nieruchomości zamieszkałych kryterium wyboru metody uzależnione może być od:
- liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość
- ilość zużytej wody z danej nieruchomości
- powierzchni lokalu mieszkalnego
Rada Gminy może ustalić jedna stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego.
W odniesieniu do nieruchomości niezamieszkałych (są to na ogół przedsiębiorstwa, biura, szkoły), na terenie gminy Ruda Maleniecka system nie ulega zmianie. Nadal obowiązywać będą umowy podpisane z przedsiębiorcom, posiadającym wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych. Uchwałą Rady Gminy zostaną określone górne (maksymalne) stawki opłat za pojemnik, jakie mogą narzucić przedsiębiorcom firmy wywozowe.
Gmina ustanowi obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Opłata za odbiór odpadów dla tych właścicieli, którzy prowadzić będą selektywną zbiórkę będzie niższa. Na terenie gminy funkcjonować mają zorganizowane punkty odbioru odpadów.
Deklaracje
W związku z obowiązkiem uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości będzie zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości miesięcznej opłaty w terminie 14 dni od dnia zamieszkania pierwszego mieszkańca lub od dnia wytworzenia pierwszych odpadów. Wzór deklaracji będzie obejmował także objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Uchwała w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zawierać będzie także informacje o terminach i miejscu składania deklaracji.
Powrót do poprzedniej