Kontakt z pracownikiem
Infolinia: | 41 373 13 40 |
---|
Aktualnosci
PROGRAM GRUPOWYCH ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
2012-05-15 11:40W roku szkolnym 2011/2012 pani Justyna Słowik – logopeda i nauczyciel
w Publicznym Przedszkolu w Rudzie Malenieckiej pracuje z dziećmi
z wadami wymowy zgodnie z Programem Zajęć Logopedycznych .
PROGRAM GRUPOWYCH ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
,,Wesołe zabawy logopedyczne”
opracowała: Justyna Słowik, Ruda Maleniecka 2011
Spis treści:
- Wstęp.
- Założenia programu.
- Cele programu.
- Realizacja programu.
- Przewidywane efekty w wyniku realizacji programu.
- Ewaluacja programu.
WSTĘP
Na całokształt rozwoju dziecka w dużej mierze wpływa mowa. Pomaga ona nawiązać kontakty społeczne, daje możliwość komunikacji, jest narzędziem w zdobywaniu informacji.
Dzieci najchętniej wypowiadają się słownie w czasie wspólnych zabaw ruchowych, a także podczas różnorodnej swobodnej działalności, gdy w sposób naturalny doznają stymulacji i nie spodziewają się większych niepowodzeń. Właśnie w czasie zabawy zapominają, że mowa wymaga mozolnej pracy.
W ostatnich latach obserwuje się wzrost liczby dzieci z zaburzeniami mowy i znaczącymi wadami wymowy. Poszukując nowych, atrakcyjnych i efektywnych metod pracy z dziećmi podjęłam się skonstruowania programu grupowych zajęć dla dzieci ,,Wesołe zabawy logopedyczne”.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program grupowych zajęć logopedycznych ,,Wesołe zabawy logopedyczne” skierowany jest dla dzieci 3 – 5 – letnich i stanowi formę profilaktyki logopedycznej.
Realizowany jest w postaci ćwiczeń i zabaw trzy razy w tygodniu od września 2011r do grudnia 2012r.
Wyżej wymienione założenia realizowane będą poprzez:
- ćwiczenia oddechowe,
- ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny,
- ćwiczenia ortofoniczne,
- ćwiczenia słuchowe,
- ćwiczenia słownikowe.
Mając na uwadze, iż rozwój mowy nie jest procesem wyizolowanym, lecz ściśle związanym z rozwojem ruchowym i poznawczym zajęcia zostaną wzbogacone o ćwiczenia wspomagające rozwój motoryki dużej i małej, percepcji wzrokowej, pamięci i uwagi.
CELE PROGRAMU
Nadrzędnym celem programu jest zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy oraz stymulowanie rozwoju dziecka w taki sposób, by potrafiło ono prawidłowo porozumiewać się z otoczeniem.
Cele szczegółowe:
- usprawnianie motoryki narządów mowy,
- nauka prawidłowej wymowy,
- nauka prawidłowego oddychania, połykania, żucia i gryzienia,
- pracę nad rozumieniem pojęć,
- pracę nad wzbogacanie słownictwa i wiedzy o otaczającym świecie,
- naukę konstruowania dłuższych, ciekawszych i poprawnych wypowiedzi,
- kształcenie słuchu fonematycznego (przygotowanie do nauki czytania i pisania),
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- stymulowanie mowy i myślenia (rozwijanie logicznego myślenia, koncentracji, uwagi, pamięci),
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
REALIZACJA PROGRAMU
- Prace organizacyjne: przygotowanie Sali do podjęcia zajęć logopedycznych, zebranie pomocy dydaktycznych.
- Diagnoza logopedyczna – kwalifikowanie dzieci do zajęć logopedycznych, zapoznanie się z orzeczeniami psych. – pedagogicznymi, konsultacje z wychowawcą i psychologiem, założenie dokumentacji.
- Ćwiczenia logopedyczne:
- oddechowe,
- głosowe,
- słuchowe,
- artykulacyjne,
- leksykalne.
- Współpraca z wychowawcą grupy, rodzicami, psychologiem. Instruowanie o sposobie korekcji mowy, pokaz ćwiczeń, informowanie o postępach.
- Zorganizowanie rady szkoleniowej ,,zabawy logopedyczne oraz stymulujące proces budowania słownictwa dzieci w wieku 3 – 6 lat.”
- Udział w szkoleniach organizowanych przez WDN.
W pracy z dziećmi stosowane są różnorodne formy i metody pracy, odpowiednio dobrane środki dydaktyczne dostępne w placówce i przygotowane samodzielnie przez osobę prowadzącą.
Do realizacji programu wykorzystywane są następujące metody: obserwacja i pokaz, przekaz słowny, ćwiczenia, gry i zabawy, improwizacje.
Formy pracy: zespołowa, zbiorowa.
PRZEWIWYWANE EFEKTY W WYNIKU REALIZACJI PROGRAMU
Proponowany program ma w efekcie systematycznego stosowania doprowadzić do usprawnienia nieprawidłowości rozwoju językowego, a mianowicie:
- wykształcenia prawidłowej postawy komunikacyjnej,
- usprawnienia motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych,
- usprawnienia funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji uwagi, percepcji słuchowej, ruchowej i myślenia),
- rozwijania zasobu słownictwa i umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym, wzmocnienia samooceny i chęci pokonywania trudności.
EWALUACJA PROGRAMU
Po zakończeniu realizacji programu nastąpi jego ocena skuteczności na podstawie:
- analizy wypowiedzi dzieci,
- analizy dokumentów: dziennik, karty badania mowy,
- ankiet ewaluacyjnych skierowanych do rodziców po zakończeniu programu.
Powrót do poprzedniej